Přehrada se rozkládá od Bystrce po Veverskou Bítýšku severozápadně od Brna. Byla vybudována především kvůli častým povodním kolem řeky Svratky jak v Brně, tak na jižní Moravě. Slouží také na výrobu elektrické energie a zahrnuje sportovní a rekreační vyžití. Samotná realizace byla započata na konci třicátých let.


Vesnice na dně přehrady

V údolí přehrady stávala vesnice Kníničky, jejíž historie sahala až do roku 1406.  Kvůli plánu na výstavbu přehrady bylo rozhodnuto o zaplavení Kníniček a kolem roku 1937 muselo být postupně vystěhováno 530 obyvatel. Lidé dostali jiné pozemky k výstavbě nových domů a vznikla tak následně nová obec Kníničky. V srpnu 1937 se konala slavnost na rozloučení se starou obcí před zatopením a v roce 1939 přehrada byla zatopena podzimní povodní. Stará obec je nyní na dně přehrady skryta pod vodou.  Z původní obce zůstal zachován pomník U lva a boží muka.


Historické události


Ke konci 2. světové války roku 1945 hrozilo protržení hráze. Ustupující německá vojska hráz zaminovaly a čekaly na projíždějící sovětské tanky, které by nájezdem na hráz miny odpálily. Naštěstí hrázný František Šikula o léčce věděl a varoval ruské velení, takže neštěstí zabránil. Událost nám připomene i pamětní deska na Hrázní ulici.
Zkáze ale neušel betonový most pod hradem Veveří, který byl německými vojsky podminován a zničen kvůli zpomalení sovětů. Nová lávka zde byla postavena až v roce 2003.

Do roku 1959 se jmenovala Kníničská přehrada, poté byla přejmenována na Brněnskou přehradu.


Okolí přehrady

Kolem přehrady se rozprostírají Podkomorské lesy s množstvím stezek pro pěší i pro cyklisty. Na výlet se můžete vydat třeba na hrad Veveří, ke kostelíku Nanebevzetí Panny Marie z poloviny 12. století nebo se projít kolem Helenčiny a Ríšovy studánky k Podkomorské myslivně, která byla dějištěm románu Pohádka Máje Viléma Mrštíka. Vydat se můžete i na poutní místo Tři kříže nad Chudčicemi, kde dříve stávala kaple.

Cyklisté se mohou vydat na vyjížďku například z Bystrce do Moravských Knínic (25 km).

 

Lodní dopravaparnik-prehrada

Dne 5. května 1946 byla na přehradě zahájena lodní doprava.
Nejprve z Bystrce pod hrad Veveří, v roce 1950 byla prodloužena až do Veverské Bítýšky.

Můžete se vydat na plavbu parníkem v sezóně od poloviny dubna do poloviny listopadu. Celkem je v provozu 5 dvoupalubových lodí – Lipsko, Vídeň, Stuttgart, Dallas, Utrecht a jedna historická jednopalubová loď Brno.

Tarify lodní dopravy
najdete ZDE.